reklama

Ako ďalej bratislavská MHD?

S bratislavskou dopravou je to ako s našou vládnou politikou. Každý vie ako by sa mala robiť a súčasne je s ňou každý nepokojný a nadáva.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Narodil som sa v Bratislave, mama Bratislavčanka, otec tiež. Cítim sa byť Bratislavčanom, nie Prešpurákom ani Blavákom... Rokmi sa mesto neuveriteľne mení, a hoci v ňom bez prestávky žijem, tak sa mi každým dňom odcudzuje. Okrem rabovania mestských „klenotov“ všetkými (ale hlavne pravicovými) primátormi, ma hnevá neustále zahusťovanie a nekontrolovaná až gangsterská výstavba. To so sebou nesie absolútne ignorovanie potrieb obyvateľov, medzi ktoré patrí každodenné dochádzanie do práce.

Nie každý má služobný automobil a nie každý túži tráviť dlhé hodiny v rôznych dopravných zápchach. Smutné je, že v zápchach trávia zbytočné hodiny aj tí, ktorí necestujú autom, ale v tomto meste odvádzajú dane. Oproti tomu zápchy spôsobujú hlavne tí, ktorí do mestského rozpočtu nič neodvádzajú, lebo tu nemajú trvalé bydlisko. Mesto, ktoré nie je schopné skoro 30 rokov vyriešiť reguláciu cezpoľných a vlastnú parkovaciu politiku si vlastne ani nič iné nezaslúži.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Naivne si myslím, že aj cépečkári by sa dali nahovoriť na MHD, ak by táto nefungovala tak ako na predmestí Bombaja. O záchytných parkoviskách sa zásadne hovorí a píše len pred voľbami, podobne aj ako o MHD a iných nevyhnutných veciach, potrebných pre prežitie v tomto meste. Pred dverami sú župné voľby, kde jeden zaslúžilý kandidát dokonca sľubuje MHD zadarmo, hoci na to vôbec nemá žiaden vplyv. Asi podľa hesla: Nikto vám nemôže toľko dať, koľko ja vám sľúbim! O rok sú tu komunálne voľby, som zvedavý, ktorá profesionálna agentúra dokáže opäť zmanipulovať prevažnú väčšinu slabomyseľných voličov, ktorí sú schopní uveriť, že Bratislava bude raz ako Helsinki.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tí Bratislavčania, ktorí sú schopní samostatnej mozgovej činnosti si už dávno uvedomili, že ich volení zástupcovia sami nič nevymyslia, že môžu s nekonečnými pripomienkami len schváliť to, čo im niekto naservíruje pod nos. Prečo toto ostré vyjadrenie? Jednoducho som zašiel na web bratislavskej MHD a pozrel som si históriu. Posledné systémové zásahy do mestskej dopravy boli uskutočnené ešte za boľševika! Naša skoro 30 ročná história budovania reálneho kapitalizmu v našom meste sa hromadnej dopravy vôbec nedotkla. Síce sa systémovo zvyšovalo jazdné, menili grafikony, ale až na električku do Petržalky sa nič zásadné neudialo. Za skoro 30 rokov!!! Ivo, máš predstavu, koľko sa toho udialo za posledných 30 rokov ohľadom hromadnej dopravy v Helsinkách?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A čo u nás? V roku 1990 sa zavrhol systém tzv. ťažkého metra ruského typu, lebo po textilnej revolúcii to bolo v súlade so všeobecne uznávanou doktrínou. Škoda. Radšej by som sa viezol z Vrakune do centra za pár minút v ruskom vozni, ako hodinu v demokraticky vyrobenom „ikaruse“, ale uznávam, je to vec vkusu. V roku 1991 sa podpísala zmluva s francúzskou spoločnosťou MATRA o stavbe ľahkého plnoautomatizovaného metra typu VAL, ktoré malo byť na pneumatikách. Aj keď bol zrejme tento typ metra už politicky prijateľný, k realizácii nikdy neprišlo a milióny za projekty a prípravu sa stratili v nedohľadne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Metro je pre Bratislavu na úrovni sci-fi, a ak by aj nie, tak čiperná výstavba diaľnic nám dáva odpoveď, kedy by sme sa ho asi dočkali. Teda, nie my, ale naši vnuci by ho už určite dostali aspoň do plánu. Asi jediným riešením zlepšenia bratislavskej hromadnej dopravy je uberať sa cestou koľajovej dopravy. Áno, nič nové, túto mantru do zblbnutia opakoval kandidát na primátora, pán Nesrovnal. Škoda, že jediné, čo preto spravil, bolo prestrihnutie pásky, keď otváral Ftáčnikovu električku do Petržalky.

To čo nechápu volení zástupcovia mesta a kraja, zdá sa, že začínajú chápať developeri. Iste, že každý ušetrený milión na poplatku za rozvoj poteší, ale developer má aj podstatne vážnejší problém. Nikto si jeho kancelárie alebo byty neprenajme a už vôbec nekúpi, ak tam nebude slušná dopravná obslužnosť. Preto svedkami aj bizarných nápadov, ako je napríklad lanovka ponad Dunaj o ktorej sa už popísalo naozaj viac, ako by si tento úsmevný výstrelok zasluhoval.

Ale naspäť na zem a do reality. Viete, že projekt koľajovej dopravy pre Bratislavu nie je žiadnou novinkou? Ani som nemusel dlho hľadať. Na vyššiespomínanom webe MHD som našiel obrázok s názvom: Navrh-nosneho-systemu-v-Bratislave-na-baze-elektrickovej-dopravy-z-roku-1970. Rozumiete? Z roku 1970!!! Skoro pred 50 rokmi to bolo nakreslené! Čo do dnes robili všetci primátori a volení poslanci? Čo robili naše múdre vlády, či už ľavé, alebo pravé? Odpovede ponechávam na vašu fantáziu.

Navrh-nosneho-systemu-v-Bratislave-na-baze-elektrickovej-dopravy-z-roku-1970
Navrh-nosneho-systemu-v-Bratislave-na-baze-elektrickovej-dopravy-z-roku-1970 (zdroj: Erik Žiak)

Preto osobne vítam každý počin, ktorý sa bude venovať zlepšeniu dopravy v meste a zvlášť koľajovej dopravy, o ktorej snáď nie je treba nikoho presviedčať, že je ekologická, masová a najrýchlejšia.

A ešte jedna prosba na záver:

Nech to preboha nestavia naše mesto, alebo náš štát! Chcel by som sa dožiť kolaudácie.

vrakuncan.blogspot.com

Juraj Štubniak

Juraj Štubniak

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som mysliaci tvor a často za túto vlastnosť trpím. Ale verím, že zdieľaná radosť je dvojnásobná radosť a zdieľaná starosť je polovičná starosť. Preto píšem. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu